06-13680737 info@sandradejager.nl

Welke yogales past bij jou?

Er is inmiddels al zoveel aanbod in yoga. Welke yogales is dan passend bij jou? Wil je het liefst een actieve vorm van yoga zoals Ashtanga yoga, Poweryoga of Vinyasa flow yoga. Of kies je voor de wat rustigere zoals Yin yoga, Restoritive yoga, Yoga Nidra of  de zachte kant van Hatha yoga.  Er is altijd een vorm die bij jou past. De vormen die bij mij passen, ook als ik yogales geef, zijn de wat zachtere vormen. Alhoewel we in de Hatha yogalessen ook regelmatig krachtige houdingen inzetten.

In het onderstaande overzicht vind je meer informatie over de lessen die ik geef. Heb je toch nog een vraag, neem dan gerust contact op.

Maak een afspraak voor een proefles!

Wil je weten of yoga echt iets voor jou is. Of wil je de verschillende yogavormen eens uit te proberen? Neem dan contact op. Ik zie je graag op de mat of de stoel.

Hatha yoga

Hatha yoga is de oudste vorm van yoga die bekend is. De eerste geschriften dateren al uit de vijftiende eeuw. Deze vorm van yoga richt zich op verbinding van lijf en geest. Wat merk je op in de houding? Hoe reageert de ademhaling, welke delen van het lichaam zijn actief en welke kun je ontspannen? De houdingen worden voor een korte tijd vastgehouden. Hatha yoga kan in een actieve vorm of in een zachte  meer meditatieve vorm worden gegeven.

Naast de houdingen, zijn de ademhaling, stilzitten en ontspanning vaste onderdelen van de les. Hatha yoga maakt je krachtig, maar leert ook ontspannen en zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren.

Yoga Nidra

Yoga Nidra wordt ook wel de yoga van de slaap genoemd. Dat komt waarschijnlijk omdat je gedurende de les op je rug ligt en het net lijkt alsof je slaapt. Maar toch blijf je wakker. Tijdens de Yoga Nidra les begeleid ik je naar het gebied tussen slapen en waken.  Zo ontstaat er een diepe ontspanning.

Tijdens Yoga Nidra keer je naar binnen en is alleen het gehoor en het gevoel nog actief. Het naar binnen keren gebeurt doordat je steeds dezelfde acht stappen volgt. Deelnemers aan yoga Nidra ervaren minder stress en spanning, kunnen beter slapen en zijn geconcentreerder. Ook zijn er positieve resultaten bij angsten, depressie, burn-out, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Yoga Nidra wordt daarom regelmatig ingezet bij priveles en yogatherapie.

Yin yoga

Tijdens de Yin yogales kom je helemaal tot stilstand. Je verblijft langer in een houding dan bij de actieve vormen van yoga, vaak drie tot vijf minuten. Ontspanning speelt dan een belangrijke rol. Zo kom je verder in de houding, en is de werking dieper. Je stimuleert het bindweefsel. Maar ook de kleinere spieren en gewrichten. De houdingen versterken en maken je lichaam soepeler. Om te kunnen ontspannen wordt er veel gewerkt met bolsters, dekens en kussens.

De houdingen zijn zittend of liggend. Dit maakt Yin yoga toegankelijk voor iedereen. En doordat je in een rustig tempo beweegt, wordt je je meer bewust van je lichaamshouding en je grenzen.

Zwangerschapsyoga

Ook als je in verwachting bent kun je op een verantwoorde manier blijven bewegen. De lessen zwangerschapsyoga zien er anders uit dan de reguliere yogalessen. Je ontvangt informatie over zwanger zijn en bevallen. Je leert ademhalingsoefeningen die ondersteunen bij de bevalling. Ook ontspanningsoefeningen en houdingen maken ook onderdeel uit van de les. Een laagdrempelige les waarin jullie informatie krijgen over de bevalling en leert in vertrouwen samen te werken. Er is aandacht voor het belang van ontspannen en krijgt verschillende massagetechnieken uitgelegd.

Zwangerschapsyoga is toegankelijk voor iedereen zodra je 16 weken zwanger bent.  Je kunt losse lessen of cursus van 10 weken volgen. De cursus wordt soms vergoed door de zorgverzekeraar.

Yoga voor kinderen en tieners

Een les kinderyoga is heel anders dan een yogales voor volwassenen. Plezier staat voorop, en de houdingen worden op een speelse manier aangeboden. Toch wordt het kind zich bewust van wat het allemaal kan met het lichaam, en zorgt het ook voor ontspanning. Ze leren zich beter te concentreren en krijgen meer zelfvertrouwen. Een yogales bestaat niet alleen uit houdingen, maar ook uit samenspel, massage en ademspel. Yoga voor kinderen is er voor kinderen in de leeftijd van 5-7 en 7-12 jaar.

Yoga voor tieners is geschikt voor de leeftijdsgroep van 13-17 jaar en lijkt al veel meer op de les voor volwassenen. Het wordt aangeboden als Stretch & Relax voor Teens. Deze lessen zijn gebaseerd op de Hatha Yoga en hebben ook meer dynamische flows vanuit de Vinyasa yoga. Natuurlijk is er ook ruimte voor ontspanning.

Stoelyoga

Yogales op een stoel, dat klinkt misschien vreemd. Maar het maakt yoga wel voor iedereen mogelijk. Daarnaast is yoga op een stoel ook ideaal op kantoor. Even strekken en rekken tussen het werk door verhoogd de productiviteit en is heerlijk voor het lichaam.

De verschillende houdingen uit de Hatha yoga kunnen in veel gevallen ook op de stoel worden uitgevoerd worden. Alle onderdelen van een normale yogales, zoals ademhalingstechnieken en stilzitten, komen in een stoelyogales naar voren. Wanneer je merkt dat lang staan lastig wordt. Of wanneer je lichamelijk klachten hebt en een gewone yogales teveel is, probeer dan gerust eens een les op de stoel.